TTL: od vynucené kolaborace k motivované spolupráci

Skvělé produkty mohou vytvářet pouze skvěle vyladěné týmy. Je čas opustit staré koncepty o tom, jak lidé inovují, a dostat kolektivní vědomí týmů na vyšší úroveň. Díky výkonným moderním nástrojům a pokrokům v psychologii a neurovědě se můžeme posunout z éry digitalizace starých organizačních procesů k nové éře zodpovědné spolupráce v odolných decentralizovaných sítích týmů.

Mojmír Macek, Welleco

Laděníí tyrkysových týmů:
💡🧠❤️🎯🍀

Existuje mnoho teorií o tom, jak vytvořit a adoptovat na trh skvělé produkty, ale mnohé z nich zapomínají na podstatu. Nejde o mánii po funkcích, ale o dobré pochopení reálné byznysové praxe a o toho, jak může produkt pomoci řešit skutečné problémy zákazníků v reálném světě a změnit paradigmata. To vše silně ovlivňuje týmová kultura – jak spolupracovníci sdílejí/využívají znalosti, soustředí se na podstatné věci, osvojují si kolektivní sílu a inteligenci. Jaká kultura převládá v týmové spolupráci: řízení z pozice síly „autority“ nadřízeného a džusování lidských zdrojů, nebo vnitřní motivace k dosažení cíle společného tvoření? Většina produktových týmů selhala na obojím a není schopna se vyrovnat se všemi riziky na své cestě, hlavně  vypořádat s a dostat z cesty všechna nebezpečná zvířata produktového managementu a datového nepořádku.

Bažiny produktového managementu jsou plné metodik a zlepšováků od konzultantů, ale ve skutečnosti je klíčová každodenní praxe, respekt mezi členy týmů i napříč a pochopení potřeb zákazníků a jejich skutečných problémů.

Nejde o procesy, ale o udržení rovnováhy mezi chaosem a řádem díky podloženým faktům pro rozhodování a tahání za více provazů převažujícím požadovaným směrem. Většina produktových týmů ztrácí směr, neřeší skutečné problémy zákazníků a plýtvá spoustou energie do vnitřních bojů a neporozumění. Pro skvělé produktové řešení je třeba se zaměřit nejen na samotný produkt, ale se stejnou důležitostí i na vyladění týmů, které na něm pracují.

Produktový management je o každodenním ladění různorodých specializovaných týmů napříč organizací a to znamená velký tlak na porozumění mezi nimi, vysokou kvalitu sdílených znalostí a udržení synchronního zaměření všech členů týmu na dosažení milníků.

Mnoho organizací aktivně nezmírňuje rizika a nakonec se setkává s těmito problémy.

PROBLÉMY:

  • nízká kvalita produktů
  • překročení rozpočtu
  • neschopnost udržet inovační tempo konkurence
  • nízká motivace členů týmu
  • příliš dlouhé schůzky s příliš mnoha lidmi
  • řešení nedodělků, nikoliv přínosů
  • myšlení v černém boxu
  • každodenní tvůrci problémů
  • roztěkaný management
  • přetížení datovým smogem

Na co je tedy klíčové se zaměřit a neskončit s vlajkovými loděmi firmy plnými balastu na mělčině?

Řešte každodenní cílené řízení produktů a zároveň ladění týmu.

Cílené ladění tyrkysových týmů se zaměřuje na společné cíle organizace, jejich sladění napříč firmou a spolupráci mezi týmy v rámci tzv. kompetenčních klustrech a to vše díky chytrému integrovanému ekosystému aplikací.

Principy LTT:

  1. Sladění cílů na základě vyladěné strategie v čase
  2. Udržování koncentrace na milníky
  3. Skvělí rozumní navigátoři na palubě
  4. Diverzifikované a decentralizované odolné týmy
  5. Kolektivní inteligence
  6. Organické strukturované informace namísto datového smogu
  7. Znalosti v souvislostech

Pokud změníte myšlení svých týmů z odevzdaného plnění úkolů na touhu po skvělém užitečném produktu řešícím skutečné problémy, můžete těžit z těchto

VÝHOD:

  • skvělé naplnění očekávání zákazníků
  • vyšší produktivita a kvalita
  • prediktivní zmírnění rizik
  • lepší konkurenceschopnost
  • odvážné smysluplné inovace

Inovace v oblasti řízení produktů bude umožněna především přechodem organizačních struktur na „kompetenční klastry“. Plného potenciálu týmů lze dosáhnout proaktivním posilováním postavení členů týmu. To vše se může stát realitou díky vznikajícím novým kooperativním ekosystémům a integrovaným aplikačním platformám. Koncentrace a pokroky v datové vědě umožňují mnohem kvalifikovanější rozhodování založené na faktech, kdy v tomto desetiletí poroste hodnota odvážných a informovaných inovátorů, jako ochrany před rizikem průměrnosti a úpadku firmy. Budoucnost bude patřit poctivým a odvážným odolným organizacím, které naplno využijí nastupující éru nových kooperativních ekosystémů.

Jsem tu proto, abych pomohl poctivým firmám vytvořit skvělé produkty díky vyladěným týmům. V praxi samozřejmě nemůžete přepnout jeden přepínač a vyřešit tak vše, ale můžete projít zásadní transformací celé organizace. Je důležité brát v potaz všechna specifika a individuality v týmech a pomáhat jim k rozkvětu. Z dětství a rigidního organizačního modelu jantarových školských systémů minulých století jsme zvyklí podřizovat se a pracovat pod tlakem autorit v hierarchických pyramidách nakřížených maticovým řízením. Když už jsme otroctví nechali za sebou v minulých stoletích, je na čase posunout se vpřed také s principy řízení organizací. Je na čase změnit struktury řízení a rozvíjet týmy a a silné stránky spolupracovníků. Budoucnost bude patřit těm, kteří naladí úspěch organizace kolem sdíleného účelu všemi týmy a nenechají schopné odborníky pozadu. Vše je o přechodu od vyšťavňování lidských zdrojů k rozkvětu lidského talentu a efektivní spolupráci v dynamických sítích založených na cílech, a ne na nálepkách pozic. O transformaci od systémů postavených na krysích závodech za ziskem za každou cenu, utápějících lidský potenciál nad-/pod-řízeností a trápící lidi odděleností. Budoucnost úspěšných organizací bude založena na vyšším smyslu, sebe-řízení a celistvosti. Mohou si stávájící šéfové firem opakovaně přemalovávat pyramidy moci a stavět se a je na hlavu 😉 – budoucnost bude patřit díky nejmodernějším technologiím a AI decentralizovaným spolupracujícím sítím – lidem a týmům.

Máte dost odvahy posunout se dál a nesedět stále na své teplé židli? Pokud chcete mít zkušeného partnera, který vám s tímto přechodem pomůže a vy se stanete konkurenceschopnějším poskytovatelem řešení pro zákazníky a lídrem ve svém oboru – kontaktujte mě.

Důležitost psychologického bezpečí na pracovišti

Tento článek se zabývá konceptem psychologické bezpečnosti a její úlohou při budování odolné a kooperativní týmové kultury. Poskytuje tipy pro vytvoření psychologicky bezpečného pracovního prostředí a zdůrazňuje výhody, které z toho plynou pro výkonnost …

  • Podstata PM

Mise, vize, strategie, milníky a jaký to má smysl?

Tento článek začnu možná od konce, ale dle mé zkušenosti z desítek let praxe od toho podstatného: Terminologie. Bohužel v mnoha firmách se podceňuje vůbec sladění základní terminologie, co týmy používají. Má generace ještě zažila kvalitní redigované …

  • Cílený produktový management: KLASTRY

Cílený produktový management

V posledních dekádách jsem se na různých pozicích vždy pohyboval kolem tvoření nových produktů a ucelených softwarových řešení. Zároveň jsem studoval, jak dělají produkty - inovace ty nejlepší firmy na světě. V sérii článků se …