V posledních dekádách jsem se na různých pozicích vždy pohyboval kolem tvoření nových produktů a ucelených softwarových řešení. Zároveň jsem studoval, jak dělají produkty – inovace ty nejlepší firmy na světě. V sérii článků se budu postupně věnovat klíčovým tématům a tomu co funguje a co ne. Dovolím si shrnout nejrizikovější situace, ke kterým ve firmách dochází a možné cesty, jak se z nich vymotat. Povíme si i o tom jaké nástroje pomáhají tak dynamickou disciplínu jako je produktový management zvládnout. Pokud bych měl shrnout, co dělá skvělý produktový management jednou větou pak:

Hlavním smyslem produktového managementu je neustále stmelovat lidi napříč týmy za společnými cíli prospěšným pro zákazníky a správně prioritizovat jednotlivé milníky v čase.

Produktový management je multidisciplinární profese a v mnoha firmách je u nás ještě v plenkách a nemá takovou důležitost, jakou by si zasloužil, či ho většina firem neřeší vůbec. Mnoho firem má sekce/divize zaměřené na obchod, techniku – výrobu, péči o zákazníky či provoz, málokdy na produkt. Na úrovni top managementu dochází velmi často k bojůvkám mezi nimi a boj o moc a rozpočet. Dobrý produktový management může být fajn mediátorem mezi různými částmi firmy. Bohužel tak jak se v česku potlačil vlastní výzkum a design a mnoho firem je jen montovnami, upadla u nás i tato tak důležitá oborná disciplína a firemní kultura soustředěná na produktové inovace. V mnoha firmách se stále bojuje kdo z koho, kdo má vyšší pozici, více funkčních nálepek a vznešenější název pozice na vizitce. V těchto šarvátkách se pak často zapomíná na to podstatné: dělat skvělé produkty – řešení, které zákazníci moc rádi ocení (čti výborně za ně zaplatí). Přitom kvalitní produktový management je super stmelovač a disciplína, která v sobě spojuje porozumění obchodu/byznysu; realizovatelnosti na straně výroby; kvalitního designu pro uživatele a pochopení & adopci ze strany zákazníků a sbírání nejen zpětné vazby, ale také vhled do skutečných potřeb v praxi. To vše se neobejde bez odvážných lídrů, kteří jsou schopni fungovat napříč týmy a celou firmou = produktových knowmádů. Málo firem má dobře domyšlený celý životní cyklus produktu a mnoho z nich žije v představě, že vše uřídí geniální tabulkou s požadavky. Není nic falešnějšího, než chápat produktový management jako odnož projektového managementu třídícího SMART úkoly. Produktový management je především o sladění mnoha rozličných týmů napříč firmou. O neustálé komunikaci se zákazníky – realizačními týmy – zákaznickou podporou – obchodníky – financemi – vývojem a výrobou, přepínání jazyka, reprioritizaci, údržbě znalostí v kontextu, rozhodování se na základě kvalitních nasbíraných faktů a ne nasliněným prstem vystrčeným z okna a hlavně je to o sladění všech lidí napříč týmy za společnými cíli. PM je o pochopení potřeb zákazníků, porozumění vývoji produktů a jejich fíčur, které dávají byznysově smysl a přináší benefity celému ekosystému spolupracujících lidí a organizací.
Na základě pestrých zkušeností mohu doporučit zamyslet se nad produktovým managementem ne jako nad zázračnou leštěnou lokomotivou, která utáhne celý firemní vlak, ale jako mazivem, které dává smysl spolupráci napříč týmy a propojuje specifické firemní disciplíny mezi sebou, ale nenutí je do jediné správné pravdy a centralizované metodiky či směrnic napříč firmou. V moderních organizacích, které především v poslední době tak rády vzývají agilní kulturu fungování, hraje produktový management nezastupitelnou roli jako kormidelník, který zná směr k cíli a neustále vnímá podněty nejen z podpalubí čí kapitánského můstku, ale má i odvahu stočit někdy kormidlo stranou a vyhnout se bermudskému trojúhelníku.

Cílený produktový management: KLASTRY

Co v praxi dobře funguje, jsou kompetenční klustery zaměřené na inženýring, zákazníky a produkty, které spolupracují nezávisle na sobě na dosahování firemních cílů. To se samozřejmě neobejde bez jasné vize a kvalitní měřitelné strategie, ale také hlavně perfektního sladění napříč týmy a rozhodování se na základě co nejvíce faktů. I když intuice má také někdy nezastupitelnou roli;-) Jak víme z historie, ty největší vynálezy – produkty přišly na svět díky nezlomnému přesvědčení, často i vysmívaných, otců odvážné myšlenky. Nejen těmto tématům se budu věnovat postupně v celé sérii článků na téma „Cíleného produktového managementu“. V dalším článku se podíváme na jádro pudla, bez kterého to v produktovém managementu hóóódně vrže… Slovíčka, která se některým lidem a to i mnoha manažerům a konzultantům ve svém významu pořád pletou a tak je pojďmež rozebrat na úvod. Mise, vize a …

.