Tento článek začnu možná od konce, ale dle mé zkušenosti z desítek let praxe od toho podstatného: Terminologie. Bohužel v mnoha firmách se podceňuje vůbec sladění základní terminologie, co týmy používají. Má generace ještě zažila kvalitní redigované odborné terminologické slovníky, v současnosti se již většina lidí spoléhá na to, co nám podsune bratříček google a co se pak domníváme, že je pravda v našem pracovním kontextu, klasifikace našeho chování na netu a minulých zkušeností. Tak jak ve firmách pracují lidé s různou profesní historií z mnoha firem, nesou si i své pracovní návyky a slovníky. Není nic horšího, než když různí lidé v různých týmech firmy mluví o voze a přitom myslí kozu. Není se pak čemu divit, že ve většině firem to pak vypadá jak v babylónské věži.

V oboru ICT často není sladěný slovník byznysu/marketingu s odbornými termíny vývoje a nakonec i s designem produktů a zákaznickou péčí. Největší zmatení pojmů již často bohužel začíná z úrovně top managementu, který často žije ve svém světě zenových meditací a nerozumí slovníku svého kmene a tomu, co se děje v podpalubí už vůbec ne. Modelovým příkladem jsou dvě často pomíchaná slova mise a vize.

  • Mise je poslání spolupodnikání ve firmě/korporaci. Poslání je základním účelem organizace nebo společnosti. Je to vlastně takový stručný souhrn cílů a základních hodnot. Poslání jasně říká, co jako organizace aktuálně děláte pro zákazníky. Poslání je komplexní, ale zároveň velmi konkrétní, aby odlišilo od ostatních organizací. Nemusí být měřitelné. Krásnými vznešenými příklady jsou třeba i takovéto perly:
    • „Cílem je vytvořit lepší každodenní život pro mnoho lidí.“
    • „Přinést inspiraci a inovaci každému sportovci světa. Pokud máš tělo, jsi sportovec.“
    • „Osvěžit svět na mysli, těle i duchu. Vzbuzovat momenty optimismu a štěstí prostřednictvím našich značek. Vytvářet hodnotu a vytvářet odlišnost.“
    • „Naším cílem je být společností, která je na celém světě nejvíce orientovaná na zákazníka. Společností, u které mohou zákazníci najít a objevit cokoliv, co by si mohli chtít koupit online.“
    • „Naším posláním je dát lidem sílu sdílet a udělat svět otevřenější a propojenější.“
    • „Povzbuzovat a pečovat o lidskou duši – jedna osoba, jeden hrnek a jedno sousedství v jeden okamžik.“
    • „Dát každému sílu vytvářet a okamžitě bez omezení sdílet myšlenky a informace.“
    • „Být ztělesněním luxusu, určovat styl a vytvářet touhu. Teď a navždy.“
    • „Naším posláním je uspořádat světové informace a učinit je univerzálně dostupné a užitečné.“

Sami si velmi rychle dosadíte, které firmy mají výše uvedené vytetované na svém čele a které se tak skutečně chovají ku prospěchu svých zákazníků / akcionářů či lidstva a která složka mise byznysu u nich vítězí. Samozřejmě k zamyšlení je, jak moc tuto misi výše firmy naplňují v reálitě. Bohužel právě mise je prvopočátkem, kde je často zakopaný první kámen neporozumění dovnitř i navenek firmy a často slouží více k mindwashingu platících odběratelů – než vyjadřující skutečný obsah jejich poslání.

V mnoha firmách se pak mise často zaměňuje s vizí, která by naopak měla vyjadřovat, kam se chce firma – produkt v budoucnu posunout a měla by být měřitelná. Opravdu vizí není „Kultivujeme ICT byznys v ČR.“ nebo „Děláme byznys bez korupce“. Diskuze co bylo dřív, jestli mise nebo vize je stejně úsměvná jako diskuze o slepici a vejci. Jak se ale správně říká, vize bez měřitelné strategie jsou jed prázdná slova.

  • Vize je živá představa o tom, jaká by měla být vaše firma v určitém okamžiku v budoucnosti, založená na vašich cílech a přáních. Vize vám umožní jasně se zaměřit na vaše podnikání a zabrání vám vydat se špatným směrem.

Bohužel mnoho lídrů a majitelů firem selhává již v této zásadní věci – dobře a srozumitelně definovat vizi firmy a tedy také i jejích vlakových lodí – klíčových produktů/služeb, které firmě zajišťují životní energii. Je smutné sledovat mnoho firem, které se trápí na mělčině a posádka lodi zuřivě mává vesly do vzduchu anebo jiný častý příklad jsou firemní motající se zaostalé rybářské škunery plovoucí ve vodách plných žraloků, kteří již sežrali ty nejchutnější tučné ryby. I těm chybí produkt, lepší než ten konkurenční a zároveň bloudí v nalezení moře s rybami, které ještě nevylovila konkurence. Zde pak platí jedno velké moudro:

„Silnější veslování nepomůže, pokud loď míří špatným směrem.“ ~ Kenichi Ohmae

  • Strategie je všem zainteresovaným jasný plán, jehož cílem je něčeho dosáhnout.

Zní to jednoduše, ale v praxi je to jeden z nejtěžších úkolů co stojí před produktovým managementem i vedením každé firmy. Strategie je vodítkem při výběru toho, co dělat, při rozhodování se v prostředí, které má omezené zdroje. V současné dynamické době plné neustálých změn a tlaku velkých finančně silných globálních korporátů na všech trzích je o to kritičtější mít výbornou strategii a využívat dostupné prostředky co nejoptimálněji. Právě zde má velkou roli strategické produktové řízení. Hlavním smyslem práce dobrého produktového manažera by mělo být neustálé stmelování fungování týmů napříč organizací (organizacemi), neustálá reprioritizace fíčur produktu podle aktuálního stavu poznání skutečných potřeb zákazníků a byznys impaktu produktových inovací.

Správný produkťák dobře chápe význam slov jako „MVP/MLP – minimálního životaschopného/milovaného produktu“ a jeho významu pro zpětnou vazbu od prvních zákazníků pro další vývoj. Ví, jak jsou důležité klíčové unikátní vlastnosti produktu, kterého ho zvýhodní na trhu proti konkurenci. Rozumí faktu, že někdy méně je více natož, pokud jste schopni nabídnout uživatelům hlavní klíčové fíčury produktu, které celkem nasytí jejich potřeby.

Podstata PM

Celý tento článek se dá shrnout do jeho titulního obrázku. Pro úspěšný produktový management je potřeba mít jasnou Misi = PROČ?; Vizi: KAM?; Strategie: JAK? a také milníky: Jak poznám, že směřuji k cíli? Bez dobrého sladění a taktiky týmů mnoho produktů uvízne na mělčině zatíženo balastem a proto je tak zásadní synchronizace cílů jednotlivých spolupracujících týmů v prostoru a čase. Tam všude může dobře pomoci kvalitní operativní řízení v kontextu aktuální situace na trhu (na moři ;-)). A přitom je zásadní nezapomenout na to, do jakého cíle společně plujeme a hlídat navigátora – produkťáka aby nepropadl psychedelikům a nepil potají v kajutě s kapitánem.

Pokud se majitelům flotily obchodních lodí podaří vybudovat skvělé zázemí i na pevnině, farmařit potravu pro všechny, vyrábět v dílnách výborné nástroje či si je nakoupit od specializovaných firem mohou právě díky cílenému produktovému managementu jako stmelovacímu prvku dobývat i nová území a odběratele svého zboží – konkurenceschopných produktů.

Dobrý produktový manažer nenahradí roli kapitána, kormidelníka, hlavního inženýra, hlídku, ošetřovatele, kuchaře či strojníka. Je ale klíčovou rolí, která na základě sesbíraných dat umí dělat co nejsprávnější rozhodnutí a pomáhá prioritizovat alokací zdrojů na ty nejužitečnější fíčury. Profese produkťáka má tak nejblíže k pozici navigátora na rozbouřeném moři plném konkurenčních plavidel. Zásadní pro úspěch plavby je pak čestná a transparentní spolupráce všech členů posádky a uvědomění si faktu, že jsou všichni na společné lodi. Pro nejasný společný cíl, rozhádanost, neporozumění, šarvátky, snahu ovládat druhé, urvat si v kuchyni co největší kus koláče pro sebe, milostné avantýry v kajutě kapitána, usnutí ve strojovně či nekvalitní práce při seřizování motoru již skončilo mnoho lodí na útesech a na dně.

Posádky lodí, kde vládne nejen vibrační souznění, ale porozumění pro smysl toho, co společně děláme, jsou ty nejúspěšnějšími.

Mojmír Macek, Welleco.cz

 

Tématu strategie, milníků, taktiky a nakonec i smyslu práce produktového manažera se budu věnovat v dalších článcích.